Της Χρύσας Κυριακού
Αβούτο, αδακά, εγρoίξα, κορτσόπον. Άγνωστες λέξεις για τους περισσότερους από εμάς, όχι όμως για όσους παρακολουθούν μαθήματα ποντιακής διαλέκτου, σε μια προσπάθεια διατήρησης της γλώσσας των παππούδων τους. Τα απογεύματα της Κυριακής όποιος βρεθεί στα γραφεία του συλλόγου της Ένωσης Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων δεν θα πρέπει να ξαφνιαστεί όταν θα ακούσει… κάποιους να μιλούν ποντιακά. Στο εντευκτήριο του συλλόγου μαθητές κάθε ηλικίας διδάσκονται την ποντιακή διάλεκτο.
Ο δάσκαλος τους, γέννημα θρέμμα Πόντιος, για περίπου δύο ώρες μαθαίνει στους μαθητές του την γλώσσα της μακρινής τους πατρίδας. Τους διδάσκει φράσεις, προφορά, απόδοση αλλά και ιστορία. Η «Κ» βρέθηκε στην αίθουσα των μαθημάτων και συνομίλησε με μαθητές κάθε ηλικίας, οι οποίοι μας εξήγησαν τους λόγους που ο καθένας θέλει να μάθει την ποντιακή διάλεκτο.
Αναστασιάδου Θεανώ
Η Θεανώ με ποντιακή καταγωγή, έχει πολλά βιώματα από τους παππούδες και τις γιαγιάδες της. Αν και ξέρει αρκετά από την ποντιακή διάλεκτο δεν έχασε την ευκαιρία να εξασκήσει όσα ξέρει αλλά και να μάθει πολλά περισσότερα. Οι γονείς της στο σπίτι μιλάνε ποντιακά και τώρα πλέον κάνει το ίδιο και αυτή στο δικό της σπίτι. «Προσπαθώ να μιλάω ποντιακά και στα εγγόνια μου τα οποία είναι πολύ μικρά. Ο εγγονός μου μάλιστα έχει αφομοιώσει λέξεις και όταν θέλει να κοιμηθεί με ρωτά «πότε θα κοιμούμες;»», μας λέει με περηφάνια. Σε ερώτησή μας για τα μαθήματα μας απαντά ότι στην αρχή έκαναν μια μικρή ιστορική αναδρομή για τη διάλεκτο του Πόντου και τώρα μαθαίνουν λέξεις και διαβάζουν μικρά κείμενα. Όσο για τη δυσκολία των μαθημάτων, δεν φάνηκε να την ανησυχεί καθώς, όπως υποστηρίζει, τα βρίσκει και αρκετά εύκολα.
Παπαδοπούλου Κατερίνα
Η Κατερίνα από πολύ μικρή άκουγε συγγενείς και φίλους να μιλούν ποντιακά. Στη συνέχεια παντρεύτηκε με Πόντιο, με αποτέλεσμα να καταλαβαίνει σχεδόν όλες τις λέξεις, αλλά να μην μπορεί να μιλήσει η ίδια. «Φοβόμουν είναι η αλήθεια μήπως κάνω κάποιο λάθος και δίσταζα», λέει χαρακτηριστικά στην «Κ». «Τώρα μου δίνεται η ευκαιρία να τα μάθω καλύτερα και να αρχίσω να μιλάω και εγώ με το σύζυγό μου, τα παιδιά μου αλλά και με τις φίλες μου», συμπληρώνει. Στο σπίτι της Κατερίνας τα ποντιακά ακούγονται σπάνια, αν και η ίδια δεν κρύβει την επιθυμία της αυτό να αλλάξει και να μιλούν μεταξύ τους συχνότερα τη γλώσσα των παππούδων της.
Αποστολίδης Νίκος
Ο κ. Νίκος, ο πιο ηλικιωμένος μαθητής, αν και δεν κατάγεται από τον Πόντο, αγαπά πολύ τους Πόντιους και είναι όπως λέει και ο ίδιος φίλος τους. «Θέλω να μάθω ποντιακά γιατί γεννήθηκα σε ένα χωριό που ήταν όλοι Πόντιοι. Τότε καταλάβαινα μερικές λέξεις, αλλά έφυγα από εκεί πολύ μικρός και τα ξέχασα», μας λέει. Η αγάπη τους όμως για τη γλώσσα και την ιστορία των Ποντίων, τον οδήγησαν να δηλώσει συμμετοχή στα μαθήματα. «Μιλάω ελληνικά, γερμανικά και ιταλικά και τώρα θέλω να μάθω και ποντιακά. Πάντα μου άρεσε η γλώσσα αυτή και ήθελα να μάθω να μιλάω», αναφέρει. Θαυμαστής των Ποντίων περιμένει πως και πως μέχρι να μάθει μερικές λέξεις και φράσεις ώστε να μπορεί να συνεννοείται με τους φίλους του στο καφενείο, οι οποίοι δεν χάνουν ευκαιρία να μιλούν ποντιακά.
Παπαδοπούλου Ελένη
Η Ελένη είναι μόλις 20 χρόνων και δεν έχει χάσει ούτε ένα μάθημα της ποντιακής διαλέκτου. Στα μαθήματα έρχεται με την μητέρα της, Κατερίνα και είναι από τις πιο συνεπείς μαθήτριες του τμήματος. «Από μικρή κάθε φορά που άκουγα ποντιακή μουσική ή ποντιακή διάλεκτο ανατρίχιαζα ολόκληρη. Δεν ξέρω γιατί αλλά έτσι αισθανόμουν», μας λέει. Ποντιακής καταγωγής αλλά και με ρίζες θρακιώτικες η μικρή Ελένη δεν βλέπει την ώρα να ολοκληρώσει τα μαθήματα για να μπορέσει να διαβάσει την ιστορία του τόπου των προπαππούδων της γραμμένη στα ποντιακά. Η απάντησή της στην ερώτηση γιατί θέλει τόσο πολύ να μάθει ποντιακά την ώρα που οι περισσότεροι φίλοι της τα απογεύματα της Κυριακής, ημέρα των μαθημάτων, επιλέγουν να βγουν έξω και να πιουν τον καφέ τους αφοπλιστική. «Θέλω να μάθω για να μπορέσω να τα διδάξω αργότερα στα παιδιά και τα εγγόνια μου. Δεν θέλω να χαθεί η γλώσσα των προπαππούδων μου», μας λέει. «Η ποντιακή γλώσσα έχει πολύ μεγάλη ιστορία και εμείς οφείλουμε να τη διατηρήσουμε», συμπληρώνει.
Ευθυμιάδης Μιχάλης
Ο Μιχάλης με καταγωγή από τον Πόντο, από την πλευρά του πατέρα του και Θρακιώτικη, από την μητέρα του ξεκίνησε πριν λίγο καιρό τα μαθήματα της ποντιακής διαλέκτου. «Θεωρώ καθήκον μου να συνεχίσω την παράδοση των παππούδων μου μιλώντας την ποντιακή γλώσσα», λέει χαρακτηριστικά. Στο σπίτι του αν και οι γονείς δεν μιλούν σχεδόν ποντιακά, ο ίδιος δεν έχανε την ευκαιρία να ανταλλάξει ορισμένες κουβέντες με τους παππούδες και τους θείους του. «Με την πρώτη ευκαιρία, όταν βρίσκομαι με φίλους αλλά και συγγενείς προτιμώ να μιλάω ποντιακά», σημειώνει. «Αν και έχω και καταγωγή από τη Θράκη, εγώ νιώθω 100% Πόντιος. Η αγάπη μου για τον Πόντο βγαίνει από μέσα μου. Δεν μπορώ να το εξηγήσω με λόγια», λέει.

http://www.karfitsa.gr/2014/07/17/i-karfitsa-se-mathimata-pontiakon/

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top