Θεόδωρος Κουτρούκης
Εσχάτως έχει αναζωπυρωθεί το
φαινόμενο των λεγόμενων αγορών χωρίς μεσάζοντες που έχει φέρει τους πολίτες/
καταναλωτές ενώπιον νέων δεδομένων.
Η δραστηριοποίηση μιας ακόμη
αγοράς σε μια περιοχή είναι κατ’ αρχήν θετική γιατί απελευθερώνει περαιτέρω την
τοπική οικονομία από τυχόν γεωγραφικά ή διοικητικά εμπόδια εισόδου νέων
επιχειρήσεων, αυξάνει τον ανταγωνισμό και κατ’ επέκταση ωφελεί τους
καταναλωτές.
Για να συμβούν όμως όλα αυτά
θα πρέπει να ...
αποφεύγεται ο αθέμιτος ανταγωνισμός. Η διασφάλιση ισότιμων όρων
πρόσβασης στο τοπικό καταναλωτικό κοινό για όλους τους επιχειρηματίες αποτελεί
έναν θεμελιώδη όρο της αποτελεσματικής λειτουργίας των αγορών στην ελεύθερη
οικονομία. Τρία σημεία θα πρέπει ιδιαίτερα να προσεχθούν: α) η τήρηση των
αγορανομικών όρων και ιδίως η διασφάλιση των υγειονομικών ελέγχων σε προϊόντα
που συνδέονται με την προαγωγή της υγείας των καταναλωτών, β) η διασφάλιση της
τήρησης των αντίστοιχων φορολογικών βιβλίων και στοιχείων και ιδίως η έκδοση
αποδείξεων λιανικής πώλησης και γ) ο απόλυτος σεβασμός στα εργασιακά δικαιώματα
των προσώπων που έχουν φανερή ή υποκρυπτόμενη μισθωτή σχέση εργασίας με τους
εμπόρους και ιδίως η διασφάλιση της κυριακάτικης αργίας ή της πληρωμής τυχόν
υπερωριών.
Ένα τελευταίο σημείο που
πρέπει επίσης να προσεχθεί είναι η διασφάλιση της κοινωνικής συναίνεσης στην
διοργάνωση παρόμοιων οικονομικών γεγονότων. Η αξιοποίηση των τυπικών ή άτυπων
μηχανισμών κοινωνικής εταιρικότητας σε δημοτικό ή περιφερειακό επίπεδο για την
επίτευξη συμφωνιών ανάμεσα στις τοπικές παραγωγικές και καταναλωτικές τάξεις
(επιχειρηματικές ενώσεις, εργατικά συνδικάτα, οργανώσεις καταναλωτών) για τους
όρους οργάνωσης και διεξαγωγής αυτών των αγορών είναι ένας κρίσιμος όρος για
την διασφάλιση της ευρύτερης δυνατής αποδοχής αυτών των τοπικών εμπορικών δράσεων.
Επίκ. Καθηγητής Πανεπιστημίου
Αιγαίου
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου