Το προηγούμενο σημαντικό νομοθέτημα στον χώρο, Ο «ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ», έβαλε τα θεμέλια για τον εκσυγχρονισμό της Τ.Α. όσα αρνητικά και όσες αδυναμίες κι αν του προσάψουμε στον τρόπο που σχεδιάστηκε και πραγματώθηκε. Κανείς δεν μπορεί να υποστηρίξει με πειστικότητα ότι έπρεπε να παραμείνουμε στο παλιό Κοινοτικό σύστημα που είχε σαν αφετηρία την Αρχαία Ελληνική άμεση Δημοκρατία, μετεξελίχθηκε στα χρόνια της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και της Τουρκοκρατίας, για να εκσυγχρονιστεί στα χρόνια της Βαυαροκρατίας και να παραμείνει έκτοτε στην ίδια περίπου οργανωτική δομή.
Ως πρωταρχική ανάγκη που προβάλλεται με την εφαρμογή του Νέου σχεδίου Καλλικράτης είναι να περιοριστεί δραστικά ο αριθμός των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ώστε να γίνουν μεγαλύτεροι, ισχυρότεροι και περισσότερο αποτελεσματικοί στην άσκηση των αρμοδιοτήτων που τους ανατίθενται. Επιπλέον θεμελιώνεται η δευτεροβάθμια περιφερειακή αυτοδιοίκηση με την λειτουργία Γενικών Διοικήσεων ως αποκεντρωμένες κρατικές οντότητες.
Ο «Καλλικράτης» ενσωματώνει τη φιλοσοφία της κεντρικής εξουσίας στη δημόσια διοίκηση, αποδυναμώνει ένα πελατειακό και συγκεντρωτικό σύστημα που ταλαιπωρεί τους πολίτες, την ίδια την Αυτοδιοίκηση, τον επιχειρηματικό κόσμο και δημιουργεί ένα κράτος που σέβεται τον πολίτη και προασπίζεται το υστέρημα του φορολογούμενου.
Με τη συνένωση τριών, τεσσάρων δήμων, δημιουργούνται υπηρεσίες άρτια στελεχωμένες και μάλιστα με πλεονάζον προσωπικό που θα αξιοποιηθεί σε κάποιον άλλον τομέα. Έτσι θα αποκτήσει ο Δήμος την ικανότητα διαχείρισης όλων των κρίσιμων υποδομών για την ποιότητα ζωής, για την Τοπική Ανάπτυξη, για την Πρωτοβάθμια κοινωνική φροντίδα για Σχολική Στέγη, και την Καταπολέμηση του Κοινωνικού Αποκλεισμού.
Επίκεντρο των αλλαγών που επιδιώκονται είναι η δομή και ο τρόπος λειτουργίας της κρατικής μηχανής και κατ΄επέκταση της τοπικής αυτοδιοίκησης. Εκεί βρίσκεται εξάλλου η αφετηρία του προβλήματος της οικονομικής, πολιτικής και θεσμικής κρίσης που βιώνει η χώρα. Ένα πελατειακό κράτος παραλυμένο από τη διαφθορά είναι ανήμπορο πλέον να κατανοήσει και να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του πολίτη .Συγκεκριμένα όλοι μας έχει τύχει να ταλαιπωρηθούμε εγκλωβισμένοι σε γραφειοκρατικές διαδικασίες σε διάφορα επίπεδα της Διοίκησης ή ακόμη και να γίνουμε μάρτυρες παράτυπων διαδικασιών σε δημόσιους Οργανισμούς και φορείς, με τις οποίες ξοδευόταν ανεξέλεγκτα δημόσιο χρήμα, άμεσα ή έμμεσα, με την μορφή απευθείας αναθέσεων, προμηθειών, κατευθυνόμενων επιχορηγήσεων ή παράνομων αδειοδοτήσεων. Πλέον κάθε ενέργεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα είναι ανοιχτή σε δημόσια κριτική και αξιολόγηση προκειμένου να παράγονται άμεσα αποτελέσματα με διαφανείς διαδικασίες. Αυτό θα θωρακίσει παράλληλα και κάθε τοπικό άρχοντα από τις πιέσεις για παρατυπίες ενώ θα κερδίσει την εμπιστοσύνη και συμμετοχή των πολιτών στην λειτουργία των θεσμών που διέπουν την καθημερινότητα τους.
Σημαντικό πλεονέκτημα του σχεδίου αποτελεί το γεγονός ότι οι νέοι Δήμοι θα λειτουργήσουν έχοντας σαν εφόδιο την ισότιμη συμμετοχή ομογενών και νόμιμων μεταναστών, που ζουν πλήρως ενταγμένοι στις τοπικές κοινωνίες. Συγκεκριμένα οι πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις διευκολύνουν την απόκτηση ελληνικής ιθαγένειας από τέκνα αλλοδαπών υπηκόων και την πολιτογράφηση τους ενώ ταυτόχρονα τους κατοχυρώνουν υπό προϋποθέσεις το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι στην δευτεροβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση. Το γεγονός αυτό συμβάλλει στην κοινή διαχείριση της ευθύνης για τις τοπικές υποθέσεις ενώ εξασφαλίζει κοινωνική ειρήνη και συνοχή. Με τέτοιες δράσεις υλοποιείται η Αρχή της Εγγύτητας. Έτσι ο Δήμος γίνεται ο «ΠΛΗΣΙΟΝ» του πολίτη που χρειάζεται τη βοήθειά του.
Το σχέδιο «Καλλικράτης» είναι μια αναγκαία τομή για την δημιουργία μίας αποκεντρωμένης κρατικής διοίκησης με επιτελικό χαρακτήρα. Στοχεύει στη συρρίκνωση λειτουργικών δαπανών ,στην ορθολογική αξιοποίηση πόρων και ανθρώπινου δυναμικού και στον τερματισμό κυριαρχίας μονοπρόσωπων συστημάτων. Ωστόσο, ο «Καλλικράτης» μόνος του δεν αποτελεί πανάκεια. Θα χρειαστεί να τον υπηρετήσουν και τα κατάλληλα πρόσωπα τα οποία οφείλουν να διακρίνονται από ήθος, ανιδιοτέλεια και όραμα, να διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις και ικανότητες ώστε να αξιοποιηθεί με σύνεση και υπευθυνότητα η συντονισμένη αυτή προσπάθεια. Σήμερα υπάρχει ένα σύστημα τοπικής διαπλοκής παραγόντων (κομματικών και μη) που λυμαίνεται πόρους και δυνατότητες, που οργανώνει δικές του πελατειακές σχέσεις, που επιβάλει τοπικούς συσχετισμούς και προκαλεί στη βάση των ιδιαίτερων συμφερόντων και αντιθέσεων των διάφορων τοπικών Ελίτ διαχωρισμούς και πολώσεις στις τοπικές κοινωνίες. Νέοι και παλιοί πολιτευτές, εργολάβοι, προμηθευτές, τεχνικά γραφεία, νεόπλουτοι επαγγελματίες, ιδιοκτήτες τοπικών μαζικών μέσων, εκπρόσωποι μεγάλων οικογενειών, συνοικισμών, κοινωνικών κατηγοριών, δημόσιοι υπάλληλοι, συμπράττουν κι ανταγωνίζονται σκληρά για τον έλεγχο των Δήμων. Υποχρέωσή μας να διαλέξουμε αυτούς που θέλουν να κάνουν μια νέα αρχή, να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες του νόμου. Ο «Καλλικράτης» είναι η δημιουργία μιας νέας συλλογικότητας, εκεί όπου υπήρχε ο ατομικισμός. Είναι η παρότρυνση των πολιτών για συμμετοχή, εκεί όπου υπήρχε αδιαφορία και αποχή. Η Δημοκρατία δεν έχει αδιέξοδα. Βρίσκει τις λύσεις πάντοτε.
Υποχρέωση όλων όσων κληθούν να εργασθούν για τον παραπάνω σκοπό είναι ο παραγκωνισμός προσωπικών συμφερόντων και μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων. Πρέπει επιτέλους η τοπική αυτοδιοίκηση να απαλλαγεί από κομματικές ταυτότητες που κατηγοριοποιούν τους πολίτες, ενώ οφείλει να αντιμετωπίσει με την ίδια βαρύτητα τα προβλήματα και τις ανάγκες των μικρότερων δήμων. Οι τακτικές αυτές αποτελούν τα εχέγγυα για την αποτελεσματική λειτουργία του «Καλλικράτη» και την δημιουργία πρότυπων τοπικών κοινωνιών που θα αποτελούν τα ζωντανά κύτταρα της χώρας μας.
Ευάγγελος Kαραστερίου
Απόστρατος Ανώτερος Αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας
Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Ωραιοκάστρου με τον συνδυασμό ΄΄Κοινωνία Πολιτών΄΄
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου