Stelma-Τεχνική Εταιρεία με έδρα την Νεοχωρούδα.
Από την ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Της Χριστίνας Ταχιάου.
Μεγάλα έργα στο Κουβέιτ, την Αλβανία αλλά και την Ελλάδα έφερε στη Stelma ΑΤΕ το ρετούς του Πύργου του Άιφελ, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα.

Το έργο που είχε αναλάβει ήταν για τολμηρούς: Να «ανακαινίσει» το σύμβολο του Παρισιού. Η Stelma επιλέχτηκε για τις εργασίες συντήρησης και βαφής κατόπιν πανευρωπαϊκού διαγωνισμού, στον οποίο πήραν μέρος 120 εταιρείες, κάποιες από τις οποίες είναι κορυφαίες σε έργα του είδους. Το έργο ολοκληρώθηκε στην ώρα του και παραδόθηκε τελικά στις 20 Απριλίου. Λόγω κρίσης δεν έγινε κάποια ιδιαίτερη τελετή. Μία σεμνή και λιτή τελετή είχε γίνει το Δεκέμβριο. «Από το συγκεκριμένο έργο δεν είχαμε οικονομικό κέρδος», εξηγεί ο Δημήτρης Μαμαντζής, αντιπρόεδρος της Stelma. «Όμως λειτούργησε ως κράχτης για άλλες δουλειές. Την περασμένη εβδομάδα υπογράψαμε συμβόλαιο για βαφή κρουαζιερόπλοιου στα ναυπηγεία του Saint Nazaire στη Γαλλία».
Με τα ναυπηγεία του Saint Nazaire η Stelma συνεργάζεται εδώ και χρόνια. Μάλιστα συμμετείχε και στη βαφή του «Queen Mary II», ενός από τα πλέον διάσημα κρουαζιερόπλοια του κόσμου. «Συνεργαζόμαστε επίσης και με την MSC, μία από τις πιο ...

σοφιστικέ εταιρείες κρουαζιερών».
Εκτός από τη Γαλλία η Stelma έχει ανοίξει τα φτερά της στο Κουβέιτ, τη Βουλγαρία, τα Σκόπια, την Αλβανία και την Πολωνία. «Κάθε δουλειά είναι διαφορετική. Στην Πολωνία βάψαμε τα βαγόνια του Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Στην Αλβανία βάψαμε ένα τούνελ 5,5 χιλιομέτρων στα σύνορα με το Κόσοβο». Η δουλειά της Αλβανίας ήρθε λόγω του Άιφελ. Το ίδιο και άλλες δουλειές, όπως τα έργα στο κολυμβητήριο της Κομοτηνής.
Ξεχωριστή μνεία γίνεται για το υποκατάστημα της εταιρείας που λειτουργεί στο Κουβέιτ. «Πρόκειται να ξεκινήσουμε ένα έργο σε πυράντοχες επενδύσεις σε σιδηροκατασκευές μαζί με μία εταιρεία του ιταλικού δημοσίου. Στο Κουβέιτ υπάρχει μεγάλη άνθηση στον τομέα των κατασκευών και βέβαια ο Πύργος του Άιφελ μας έδωσε πολλούς πόντους και για τις εκεί δουλειές».

«Ζήτω η εξωστρέφεια»
Ο κ. Μαμαντζής πιστεύει ότι μόνο η εξωστρέφεια μπορεί να σώσει σε αυτή τη δύσκολη περίοδο. «Αν δεν είχαμε κάνει από χρόνια το άνοιγμα στο εξωτερικό, πιθανόν να ήμασταν κι εμείς εγκλωβισμένοι. Προς τα έξω βλέπω πολύ καλύτερες προοπτικές. Στην Ελλάδα για λόγους επισφάλειας κάνουμε επιλεγμένες δουλειές με ελάχιστες εταιρείες, που θεωρούνται σίγουρες». Στις πρόσφατες δουλειές της περιλαμβάνεται το ρετούς στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». «Βάψαμε τους αεραγωγούς και τα πάνελ των check in. Δουλέψαμε πάλι με εναερίτες».
Στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας η Stelma ανανέωσε τη σύμβαση με τα ΕΛΠΕ για τη συντήρηση και την κατασκευή μιας δεξαμενής, ενώ κατασκευάζει δύο κατασκευές νερού στον ΑΗΣ Καρδιάς. «Πρέπει να ενισχυθεί η ανάπτυξη στην Ελλάδα», λέει ο κ. Μαμαντζής. «Χωρίς ανάπτυξη δεν μπορεί να προχωρήσει η χώρα. Και φυσικά πρέπει να υπάρχουν κίνητρα για το επιχειρείν. Έτσι όπως είναι η κατάσταση τώρα, φοβάμαι ότι ακόμη και υγιείς επιχειρήσεις θα φύγουν από τη χώρα. Γιατί μία εξαγωγική επιχείρηση να μην έχει έδρα τα Σκόπια ή τη Βουλγαρία; Δεν υπάρχει δέλεαρ στην Ελλάδα και υπάρχουν και παντού εμπόδια».
Το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου της Stelma προέρχεται από δουλειές στο εξωτερικό. «Το 65% του τζίρου μας προέρχεται από τη Γαλλία. Οι ίδιοι οι Γάλλοι μάς είπαν να μεταφέρουμε εκεί την έδρα μας. Είμαστε όμως αποφασισμένοι να το παλέψουμε, να στηρίξουμε την Ελλάδα, όσο κι αν βλέπουμε ότι η Ελλάδα δεν ανταποκρίνεται…».
Τα «ελληνικά χέρια» στον Πύργο του Άιφελ αποτέλεσαν διαφήμιση και για τη χώρα, κάτι που το κράτος μάλλον δεν αντιλήφθηκε. «Δεν λέω ότι είμαστε ο Πύρρος Δήμας και ότι έπρεπε το κράτος να μας τιμήσει. Δουλειά πήγαμε να κάνουμε στο εξωτερικό. Όμως ένας άνθρωπος τόσο καιρό δεν βρέθηκε να μας ρωτήσει ‘Τι κάνετε εσείς εκεί; Χρειάζεστε κάτι;’. Πέρα από δημοσιογράφους δεν υπήρχε ούτε από την πρεσβεία ούτε από κανέναν άλλο φορέα ένα οποιοδήποτε ενδιαφέρον».

«Οι γαλλικές εταιρείες δεν είχαν καταχαρεί»
Η δουλειά κατακυρώθηκε στα «ελληνικά χέρια» κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού. Όμως πολλές γαλλικές εταιρείες δεν χάρηκαν για την ανάμιξη αυτή. Το ίδιο και με τη δουλειά στα ναυπηγεία. «Στην αρχή υπήρχε μία επιφυλακτικότητα, όχι επειδή είμαστε Έλληνες, αλλά επειδή δεν είμαστε Γάλλοι. Όταν τελειώσαμε το έργο του Άιφελ, στα ναυπηγεία είχαμε την καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση. Πάντως στη διάρκεια των εργασιών στον Πύργο υπήρχε κάτι σαν ένας big brother από γαλλικές εταιρείες από πάνω μας, να μας ελέγχει διαρκώς. Φαντάζομαι ότι οποιοσδήποτε κι αν είχε αναλάβει το έργο, θα είχε την ίδια αντιμετώπιση», λέει ο κ. Μαμαντζής.

Ο πύργος του Παρισιού σε αριθμούς
6.000.000
 ευρώ (μαζί με το ΦΠΑ) κόστισε το έργο στον Πύργο του Άιφελ

χρόνια είναι το χρονικό διάστημα από ανακαίνιση σε ανακαίνιση

19 είναι οι συνολικές ανακαινίσεις στον Πύργο από το 1889 που κατασκευάστηκε

αποχρώσεις μπρονζέ χρώματος χρησιμοποιήθηκαν από την κορυφή ως τη βάση

120 εταιρείες διεκδίκησαν το έργο που κέρδισε η Stelma ΑΤΕ

60 τόνοι χρώματος χρησιμοποιήθηκαν στα 250.000 τετραγωνικά μέτρα επιφανείας στον ύψους 324 μέτρων Πύργο.
Ο εμπνευστής του Πύργου Γουστάβος Άιφελ θεωρούσε ότι το σωστό βάψιμο στο δημιούργημά του θα ήταν μία και «μοναδική εγγύηση διάρκειας στο χρόνο»

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top