Την  Τρίτη 19 Μαΐου φθάνει η τρίτη ταινία της Ταινιοθήκης της ΕΡΤ-3 Οι 3 τυχοδιώκτες (Les aventuriers, Γαλλία- Ιταλία, 1967, διάρκεια 108’ ) στο τετράπτυχο αφιέρωμα Τιμή στο γαλλικό Μάη.

Η προβολή γίνεται στον Αλέξανδρο στις 21:00 πάντα με ελεύθερη είσοδο,
με την ευγενική παραχώρηση της αίθουσας από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας Κέντρο Πολιτισμού και τη συνδιοργάνωση και καλλιτεχνική επιμέλεια του ΚΕΜΕΣ.

Το φιλμ προλογίζει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, έντυπη κριτική ανάλυση του οποίου θα διανεμηθεί στους θεατές. Με το τέλος της προβολής ακολουθεί μακρά συζήτηση με το κοινό, ενώ σε ένα ακόμη σεμινάριο για το ελεύθερο λαϊκό πανεπιστήμιο για το σινεμά το προς διερεύνηση θέμα είναι: Οι ταινίες που προέβλεψαν το γαλλικό Μάη και οι ιδεολογικές ανάγκες της εποχής.


Οι 3 τυχοδιώκτες σκηνοθετήθηκαν από τον Ρομπέρ Ανρικό και πρωταγωνιστούν οι Αλέν Ντελόν, Λίνο Βεντούρα, Τζοάνα Σίμκους, Σερζ Ρετζιανί.
Δύο φίλοι και μια γυναίκα αναζητούν ένα μυθικό θησαυρό στο Κονγκό. Οι εξελίξεις θα είναι απρόσμενες.
Γαλλικό νεορομαντικό νουάρ με εξαιρετικές κατασκευαστικές αξίες, συνδυασμό περιπέτειας και τοιχογραφίας εποχής αλλά και εξωτικής ουτοπίας.

Η ανάλυση που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:

«Στη μεγάλη νεορομαντική σχολή του γαλλικού σινεμά με το λεγόμενο romain policier φιλμ, ο Ρομπέρ Ανρικό, όπως και ο Κλοντ Σοτέ, κατέχουν τη μέγιστη θέση, με τον Κλοντ Λελούς να είναι μεν πιο γνωστός, αλλά λιγότερο ουσιώδης. Ο νεορομαντισμός του ‘60 είναι εν μέρει ένα περιτύλιγμα, αλλά διαθέτει και άποψη. Ο Ανρικό θα γυρίσει τη δεκαετία του ‘70 το Η κόλαση είναι κάτω από τα πόδια μας, μια τολμηρότατη δημιουργία για τη μοναχική εξέγερση των νέων.

Στους 3 τυχοδιώκτες η συσκευασία είναι άριστη. Ο Φρανσουά Ντε Ρουμπέ γράφει μια επένδυση με προσομοίωση προς το μοντέλο Μορικόνε. Όσο για τον Ζαν Μποφτί ποτέ άλλοτε δεν πρόσφερε στη … φωτογένεια μια τόσο ύπουλη υπονόμευση του τέλους που φθάνει, του χαμένου παραδείσου, της ουτοπίας που σβήνει. Συνδυασμός μεγάλης εξωτικής περιπέτειας, ρομαντισμού και νεονουάρ, η ταινία διαθέτει  ένα φοβερό τρίο: Τον Μανού (Αλέν Ντελόν), τον Ρολάν (Λίνο Βεντούρα) και τη Λετισιά (Τζοάνα Σίμκους). Δύο φίλοι, ένας θησαυρός, η γνωριμία τους με μια πανέμορφη κοπέλα που και οι δύο ερωτεύονται, ένα φρούριο που ονειρεύονται να αποκτήσουν.

Ο Ανρικό αφηγείται  με «πλούσια» γενναιοδωρία και  με μερικά πλάνα διαφημιστικής αισθητικής. Η επιλογή των χώρων είναι εξαιρετική και ο φορμαλισμός λειτουργικός. Οι 3 Τυχοδιώκτες περνάνε από την ταινία δρόμου στο νεονουάρ, για να καταλήξουν σε μια κοινωνιολογική επισήμανση. Κατ’ εμέ ο Ανρικό νιώθει πως αυτό που έρχεται και το οσμίζεται (γαλλικός Μάης) δεν θα στεριώσει, θα είναι μια Τελευταία περιπέτεια, όπως δηλώνει και ο αγγλικός τίτλος της ταινίας, ο χαμένος παράδεισος του Κλεμάν (Γυμνοί στον ήλιο).

Αδιέξοδο, διάλυση και θάνατος με μια διακριτική ελπίδα. Ένα μικρό παιδί με μια τεράστια περιουσία (που μπορεί να είναι και πνευματική και ιδεολογική) θα περιμένει για χρόνια υπομονετικά για μια άλλη εξέγερση πιο καλά οργανωμένη, ανίκητη, έστω μετά 40 ή 60 χρόνια από την ουτοπία του Μάη του ‘68.

Συνταρακτικό φιλμ σε ό,τι αφορά την αβίαστη ψυχαγωγία, τη συναισθηματική επαφή, αλλά ιδίως την αδυναμία εγκατάστασης των νέων κόσμων, της ήρεμης ευτυχίας. Θυμηθείτε και το Φέρτε μου το κεφάλι του Αλφρέντο Γκαρσία, που ήδη πρόβαλε η Ταινιοθήκη.

Υ.Γ. Το φιλμ προβλήθηκε στην Ελλάδα και με τον εναλλακτικό τίτλο Ασύλληπτοι τυχοδιώκτες.

10 ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΤΟΥΣ 3 ΤΥΧΟΔΙΏΚΤΕΣ

Εξάλλου, δέκα λόγοι για να μην χάσετε τους 3 Τυχοδιώκτες είναι οι ακόλουθοι:

  1. Για την εξαιρετική αφήγηση και αισθητική τους
  2. Για τον περίτεχνο συνδυασμό περιπέτειας, νεονουάρ, ρομαντισμού
  3. Για την ουτοπία των άλλων  και νέων τόπων που αιωρείται συνεχώς.
  4. Για τους υποδειγματικούς ρόλους
  5. Γιατί η μουσική του Φρανσουά Ντε Ρομπέ δεν συνοδεύει απλά την εικόνα αλλά τη σχολιάζει.
  6. Γιατί η έξοχη φωτογραφία του μεγάλου μετρ Ζαν Μποφτί υπονομεύει τη μυθοπλασία και καθορίζει και τη χίμαιρα.
  7. Γιατί η μυθοπλασία, χάρις στο μυθιστόρημα του Τζιοβανί, είναι προφητική σε όλα τα επίπεδά της.
  8. Γιατί χάρις στη δεξιοτεχνική σκηνοθεσία του Ρομπέρ Ανρικό, όταν τείνει  να κυριαρχήσει κάποιο στερεότυπο, αμέσως φθάνει η ισορροπία.
  9. Γιατί η άποψη πως το ψυχαγωγικό στο σινεμά μπορεί να μεταφέρει και νοήματα είναι αυτό το φιλμ ως απόδειξη.
  10. Για την υποδειγματική καταιγιστική ατμόσφαιρα της εποχής.




Υ.Γ. Το αφιέρωμα κλείνει την προσεχή Δευτέρα με την προβολή του γνωστού φιλμ του Λουί Μαλ Βίβα Μαρία (Viva Maria, 1965).

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top