Με κοινή ερώτησή τους στη Βουλή 8 βουλευτές του Ποταμιού (Γιώργος Μαυρωτάς – Αττικής, Κατερίνα Μάρκου – Β’ Θεσσαλονίκης, Γιώργος Αμυράς – Β’ Αθηνών, Γρηγόρης Ψαριανός – Β’ Αθηνών, Ιάσονας Φωτήλας – Αχαΐας, Σπυρίδων Δανέλλης – Ηρακλείου, Κωνσταντίνος Μπαργιώτας – Λάρισας, Ιλχάν Αχμέτ – Ροδόπης) καλούν τον Υπουργό Παιδείας κ. Φίλη, να δώσει ένα τέλος στο μεγάλο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με τη λειτουργία των Δημόσιων Ι.Ε.Κ., να βρεθούν οι αναγκαίοι χρηματοδοτικοί πόροι και να προσληφθεί το απαιτούμενο εκπαιδευτικό προσωπικό προκειμένου έστω και την τελευταία στιγμή να πραγματοποιηθεί το χειμερινό εξάμηνο.
Μετά από 20 χρόνια λειτουργίας και ενώ διανύουμε ήδη τη 2η βδομάδα του Νοεμβρίου, πρώτη φορά τα ΔΙΕΚ είναι κλειστά ή στην καλύτερη περίπτωση υπολειτουργούν, πραγματοποιώντας μόνο λίγες ώρες μάθημα την εβδομάδα. Αν και έπρεπε να έχουν ξεκινήσει τα μαθήματα κατάρτισης από την 1η Οκτωβρίου, τόσο η ολιγωρία στην ανακοίνωση της πρόσκλησης ενδιαφέροντος για εκπαιδευτές, όσο και η μόλις πριν 5 ημέρες έγκριση των Τμημάτων Δ.Ι.Ε.Κ. και των αντίστοιχων ειδικοτήτων του Εξαμήνου 2015Β, κατέστησε αδύνατη την έγκαιρη λειτουργία τους. Έτσι χιλιάδες σπουδαστές περιμένουν απογοητευμένοι να λάβουν ποιοτική επαγγελματική κατάρτιση ενώ και μεγάλος αριθμός εκπαιδευτών συνεχίζει να βρίσκεται σε αναμονή και επαγγελματική αβεβαιότητα.
Το Ποτάμι γνωρίζει το σημαντικό ρόλο που επιτελούν τα ΔΙΕΚ ιδιαίτερα τώρα μέσα στην οικονομική κρίση, και υποστηρίζει την ανάγκη της εύρυθμης λειτουργίας και αναβάθμισής τους και όχι της επιχειρούμενης απαξίωσής τους.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:  
Προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων
Θέμα: Κίνδυνος για την εύρυθμη λειτουργία των Δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.Ι.Ε.Κ.)
Τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) αποτελούν έναν σημαντικό εκπαιδευτικό θεσμό που λειτουργεί στη χώρα μας πέραν της εικοσαετίας, και παρέχει σύμφωνα με το Ν. 4186/2013 (Φ.Ε.Κ. 193/Α’/2013) υπηρεσίες αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης σε αποφοίτους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και αποφοίτους Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης. Υπεύθυνο για τον Κανονισμό Λειτουργίας τους και την οργάνωση των σπουδών τους είναι το Υπουργείο Παιδείας μέσω της εκάστοτε Γενικής Γραμματείας Δια βίου Μάθησης.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν τόσο δημόσια (Δ.Ι.Ε.Κ.) όσο και ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. (Ι.Ι.Ε.Κ.), με τα Δ.Ι.Ε.Κ. να εδράζονται σε πολλές περιοχές ανά περιφέρεια της Ελλάδας, τα οποία προσφέρουν δωρεάν φοίτηση στους ενδιαφερομένους σπουδαστές. Μάλιστα τα τελευταία χρόνια η ζήτηση προς τα Δ.Ι.Ε.Κ. έχει αυξηθεί σημαντικά λόγω της οικονομικής κρίσης και της αυξημένης ανεργίας, ενώ φέτος οι εγγραφές ξεπέρασαν κάθε όριο γύρω στις 20.000. Ακόμη είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι ένα ποσοστό κοντά στο 20% των υποψηφίων για κατάρτιση στα Δ.Ι.Ε.Κ. είναι είτε φοιτητές είτε απόφοιτοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι, λόγω της δυσκολίας εύρεσης εργασίας πάνω στο αντικείμενο των σπουδών τους, επιλέγουν την επαγγελματική εκπαίδευση.
Άλλη μια βαθμίδα και δομή εκπαίδευσης και κατάρτισης πλήττεται από τα μεγάλα λάθη και τις παραλείψεις της κυβέρνησης των Συ.Ριζ.Α.-Αν.Ελ. και των διαδοχικών ηγεσιών του Υπουργείου Παιδείας. Συγκεκριμένα διανύουμε ήδη τη 2η εβδομάδα του Νοεμβρίου και για πρώτη φορά μετά από 20 χρόνια, τα Δημόσια .Ι.Ε.Κ. παραμένουν κλειστά ή στην καλύτερη περίπτωση υπολειτουργούν πραγματοποιώντας λίγες ώρες μάθημα την εβδομάδα, καθώς δεν έχουν ακόμα εξασφαλισθεί τα απαραίτητα κονδύλια που θα επιτρέψουν την κανονική έναρξη του εξαμήνου 2015Β.
Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 5954/23-06-14 Απόφαση Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων περί του Κανονισμού Λειτουργίας των Ι.Ε.Κ. που υπάγονται στη Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης (Γ.Γ.Δ.Β.Μ.) (Φ.Ε.Κ. 1807/Β’/2014) «το διδακτικό έτος στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) άρχεται την 1η Οκτωβρίου και σε περίπτωση Σαββάτου ή Κυριακής μετατίθεται την αμέσως επόμενη Δευτέρα και λήγει την 30η Ιουνίου εκάστου έτους». Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την προαναφερθείσα Απόφαση, οι ώρες κατάρτισης κάθε εξαμήνου δύνανται να εκτείνονται σύμφωνα με τα ωρολόγια προγράμματα από δώδεκα (12) έως και δεκαπέντε (15) εβδομάδες, αρκεί το χειμερινό εξάμηνο να ολοκληρώνεται αποκλειστικά την 15η Φεβρουαρίου και το εαρινό εξάμηνο την 30η Ιουνίου. Με δεδομένο ότι έχουν ήδη χαθεί 6 από τις 15 προβλεπόμενες εβδομάδες κατάρτισης και έχοντας ως σκοπό την παροχή ποιοτικής δημόσιας εκπαίδευσης και κατάρτισης, τα περιθώρια για την ολοκλήρωση τουλάχιστον 12 εβδομάδων μέχρι τις 15/02/2016, στενεύουν απειλητικά.
Χαρακτηριστικό της μεγάλης ολιγωρίας και του ανεπίτρεπτα κακού προγραμματισμού του Υπουργείου Παιδείας, είναι ότι μόλις την περασμένη Παρασκευή (6/11/2015) εγκρίθηκε η λειτουργία των Τμημάτων Δ.Ι.Ε.Κ. και των αντίστοιχων ειδικοτήτων του Εξαμήνου 2015Β με την υπ’ αριθ. Κ1/178820/06-11-2015 Απόφαση της Γ.Γ. Δια Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς. Αντίστοιχα ιδιαίτερα καθυστερημένη ήταν και η με την υπ’ αριθ. πρωτ. 3557/159/20-10-2015/ΥΠΠΕΘ πρόσκληση ενδιαφέροντος υποβολής αιτήσεων για πρόσληψη εκπαιδευτών στα Δ.Ι.Ε.Κ., η οποία ανακοινώθηκε μόλις στις 20 Οκτωβρίου 2015, δηλαδή 20 ημέρες μετά την κανονική έναρξη του διδακτικού έτους, έχοντας ως καταληκτικές ημερομηνίες υποβολής ηλεκτρονικών αιτήσεων και κατάθεσης των φακέλων των δικαιολογητικών τις 4 και 6 Νοεμβρίου αντίστοιχα!
Το μέγεθος του προβλήματος αναδεικνύεται ακόμη περισσότερο και με βάση την πρόσφατη επιστολή της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Δ.Ι.Ε.Κ. προς τον Υπουργό Παιδείας, ‘Έρευνας και Θρησκευμάτων, η οποία ζητάει να τερματιστεί η αγωνία των σπουδαστών και των οικογενειών τους, αλλά και των ιδίων των εκπαιδευτών που ακροβατούν μεταξύ εργασίας και ανεργίας. Το καίριο ερώτημα που τίθεται μεταξύ άλλων, αφορά τη βιωσιμότητα των Δ.Ι.Ε.Κ. και γιατί για το 2016 το ΥΠ.Π.Ε.Θ. δεν έχει εξασφαλισθεί εγκαίρως το απαιτούμενο ποσό – παρά μόνο 4.000.000 € – για τη λειτουργία τους, το οποίο ανέρχεται περίπου σε 20.000.000 € ανά έτος, εκ των οποίων περίπου 10.000.000 € αφορούν την αντιμισθία των εκπαιδευτών. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχει σημαντικό μέρος των δεδουλευμένων του προηγούμενου εξαμήνου το οποίο δεν έχει ακόμη αποπληρωθεί προς τους εκπαιδευτές.
Η κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί αποτελεί ένα ακόμη δείγμα της ανεπάρκειας της κυβέρνησης και των ηγεσιών του ΥΠ.Π.Ε.Θ. οι οποίοι μόνο στα λόγια υπεραμύνονται της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης, ενώ στην πράξη εξωθούν τους ενδιαφερόμενους σπουδαστές να στραφούν στα Ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. καταβάλλοντας όχι ευκαταφρόνητα ποσά για την τρέχουσα περίοδο της οικονομικής κρίσης.
Το Ποτάμι γνωρίζοντας το σημαντικό ρόλο που επιτελούν τα Δ.Ι.Ε.Κ., ιδίως στην περιφέρεια, στην ένταξη νέων στην παραγωγή και στην αγορά εργασίας, υποστηρίζει την ανάγκη εύρυθμης λειτουργίας και αναβάθμισης της δομής τους και όχι της απαξίωσής τους μέσω των ανεύθυνων πολιτικών. Για αυτό καλεί τον Υπουργό Παιδείας αντί για την έκδοση πολύ αργοπορημένων ανακοινώσεων στις 10 Νοεμβρίου 2015 (!) με γενικόλογες αναφορές και ευχολόγια, να δώσει ένα τέλος στο μεγάλο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί και να συμβάλλει στο να ολοκληρωθούν άμεσα οι εκκρεμείς διαδικασίες για την όσο το δυνατόν πια ομαλή πραγματοποίηση του διδακτικού έτους των Δ.Ι.Ε.Κ.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
1)      Με ποιον τρόπο διαφυλάσσεται η δημόσια εκπαίδευση όταν τα Δ.Ι.Ε.Κ., ο πυλώνας της μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής κατάρτισης της χώρας, είναι κατ’ ουσίαν κλειστά ή υπολειτουργούν σε αντίθεση με τα Ι.Ι.Ε.Κ.; Με ποιον τρόπο, όπως ισχυρίζεστε, διασφαλίζεται η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαιδευτικής διαδικασίας;
2)      Ποιο είναι το ακριβές χρονοδιάγραμμα για την πλήρη λειτουργία όλων των ειδικοτήτων που προσφέρουν τα Δ.Ι.Ε.Κ.; Πότε θα ανακοινωθεί το πρόγραμμα σπουδών του 2015Β;
3)      Πότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και επιλογή όλων των αναγκαίων εκπαιδευτών ώστε να μπορέσουν τα Δ.Ι.Ε.Κ. να λειτουργήσουν κανονικά;
4)      Με δεδομένα ότι έχουν ήδη χαθεί 6 από τις 12 κατ’ ελάχιστον προβλεπόμενες εβδομάδες κατάρτισης και ότι το χειμερινό εξάμηνο πρέπει να ολοκληρώνεται αποκλειστικά την 15η Φεβρουαρίου, με ποιον τρόπο θα προλάβει να πραγματοποιηθεί το ωρολόγιο πρόγραμμα κατάρτισης;
5)      Που οφείλεται το τεράστιο χρηματοδοτικό κενό για την κάλυψη των αναγκών των Δ.Ι.Ε.Κ., και με ποιον τρόπο θεωρείτε ότι αυτό μπορεί να καλυφθεί προκειμένου να διασφαλισθεί η εύρυθμη λειτουργία τους; Έχετε εξετάσει εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης κατ’ αναπλήρωση της ιδιαίτερα μειωμένης κρατικής επιχορήγησης;
6)      Ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους δεν έχουν καταβληθεί τα δεδουλευμένα του προηγούμενου εξαμήνου στους εκπαιδευτές και πότε εκτιμάτε ότι αυτά θα καταβληθούν;


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top