Της Μπέττυς Κυριακίδου

Kiriakidoub@makthes.gr



Περισσότερα από 20 εκατ. ευρώ “ζεστό” χρήμα αναμένεται να δαπανηθούν στο πλαίσιο των εκλογών μόνο στο νομό Θεσσαλονίκης, όταν η χώρα βιώνει βαθιά οικονομική ύφεση και διάγει μια από τις χειρότερες περιόδους της μεταπολεμικής ιστορίας της.

Το παραπάνω ποσό προέκυψε υπολογίζοντας το ελάχιστο των δαπανών που δικαιούται ο κάθε υποψήφιος δημοτικός ή περιφερειακός σύμβουλος και ο κάθε συνδυασμός, όπως ορίζεται με εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών. Σε αυτό το ποσό προστέθηκαν οι δαπάνες προβολής των επικεφαλής των συνδυασμών, σύμφωνα με όσα αναφέρουν στη “ΜτΚ” εταιρείες διαφήμισης, δημοσκοπήσεων και προβολής υποψηφίων.

Κοινό μυστικό αποτελεί, πάντως, ότι οι περισσότεροι υποψήφιοι δεν θα σεβαστούν την “οροφή” που έχει θέσει το υπουργείο. Σημαντικό μέρος των εξόδων που θα πραγματοποιήσουν δεν θα δηλωθεί επισήμως, αλλά θα διακινηθεί μέσω των λεγόμενων “μαύρων ταμείων” των συνδυασμών.

Υπενθυμίζεται ότι όλοι οι υποψήφιοι είναι υποχρεωμένοι από το νόμο να αναρτούν τα έσοδα και τις δαπάνες τους στο διαδίκτυο, σε ειδικό τμήμα (Διαφάνεια) της ιστοσελίδας του υπουργείου Εσωτερικών. Προκειμένου να υπάρχει πλήρης έλεγχος, τα έσοδα και οι δαπάνες είναι υποχρεωτικό να διακινούνται μέσω ειδικών λογαριασμών σε ελληνικές τράπεζες.

Περαιτέρω, υπάρχει περιορισμός στα έσοδα των συνδυασμών που προέρχονται από φυσικά πρόσωπα. Έτσι η χρηματοδότηση από το ίδιο πρόσωπο δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις 2.000 ευρώ. Επίσης, απαγορεύεται το χορηγοδάνειο, δηλαδή η λήψη τραπεζικών δανείων με σκοπό τη χρηματοδότηση συνδυασμών και υποψηφίων. Μάλιστα ο νόμος ορίζει ότι “στους λήπτες, οι οποίοι παραβιάζουν την απαγόρευση του προηγούμενου εδαφίου, επιβάλλεται πρόστιμο από 30.000 μέχρι 100.000 ευρώ”. Σημειώνεται ότι το πλαφόν στα έξοδα διαμορφώθηκε ανάλογα με τον πληθυσμό της εκλογικής περιφέρειας ή του δήμου.

Έξοδα επικεφαλής ψηφοδελτίων


Υπέρογκα ποσά ξοδεύουν κατά την προεκλογική τους εκστρατεία οι επικεφαλής των συνδυασμών. Μόνο το κόστος του ενοικίου για ένα κεντρικό εκλογικό κέντρο μπορεί να φτάνει και τις 100.000 ευρώ, αναφέρουν στη “ΜτΚ” εκπρόσωποι διαφημιστικών εταιρειών και εταιρειών προβολής.

Ειδικότερα, όπως λένε, ένας υποψήφιος δήμαρχος ή περιφερειάρχης συνήθως πραγματοποιεί τις παρακάτω δαπάνες:

1. Δημοσκοπήσεις: Ένας μέσος όρος είναι οι τρεις δημοσκοπήσεις σε όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδους, με κόστος 10.000-15.000 ευρώ

2. Γραφείο Τύπου: Συνήθως συνεργάζονται με έναν έμπειρο δημοσιογράφο, που πληρώνεται για ένα δίμηνο 3.000-4.000 ευρώ. Ορισμένοι υποψήφιοι απασχολούν team δημοσιογράφων, συνεπώς το νούμερο αυτό πολλαπλασιάζεται κατά περίπτωση.

3. Διαφημιστική εταιρεία: Η εταιρεία δημιουργεί το λογότυπο του συνδυασμού και αναλαμβάνει το στήσιμο και την εκτύπωση του έντυπου υλικού (κάρτες, φυλλάδια κτλ.). Το κόστος διαμορφώνεται στις 20.000-30.000 ευρώ.

4. Social Media: Συνήθως υπάρχει συνεργασία με έναν social media specialist ο οποίος στήνει το site, το blog και τις σελίδες στο facebook, twitter κτλ. του υποψήφιου. Ο ειδικός στα κοινωνικά δίκτυα συνεργάζεται με τον δημοσιογράφο και αναλαμβάνει να αυξήσει τους “φίλους” του υποψηφίου και να αναβαθμίζει, να ενημερώνει και να συντηρεί τις σελίδες του. Το κόστος για το δίμηνο είναι 3.000-4.000 ευρώ.

5. Ενοίκιο εκλογικού κέντρου: Οι τιμές διαμορφώνονται ανάλογα με την περιοχή. Σε έναν περιφερειακό δήμο, π.χ. Ωραιόκαστρο ή Λαγκαδάς, μπορεί να ανέλθει σε 10.000 ευρώ, ενώ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης μπορεί να αγγίξει και τις 100.000 ευρώ.

6. Εξοπλισμός εκλογικού κέντρου που αφορά εγκατάσταση τηλεφωνικών γραμμών και κόστος τηλεφωνημάτων, ίντερνετ, υπολογιστές, τραπεζοκαθίσματα, αλλά και καθαριότητα, καφέδες κτλ. Το κόστος για τη λειτουργία του εκλογικού κέντρου διαμορφώνεται σε 15.000-20.000 ευρώ.

7. Ψηφοδέλτια (εκτύπωση-διανομή): Κοστίζουν από 7.000 ευρώ (αν πρόκειται για περιφερειακό δήμο) έως 20.000 ευρώ αν πρόκειται για τη Θεσσαλονίκη.

8. Αποστολή sms: Περίπου 500 ευρώ η αποστολή σε μια βάση δεδομένων περίπου 10.000 ατόμων. Για δέκα μαζικές αποστολές το κόστος ανεβαίνει σε 5.000 ευρώ.

9. Τηλεφωνική κινητοποίηση: Όπως λένε οι εκπρόσωποι των διαφημιστικών εταιρειών, φέτος χρησιμοποιείται πολύ η τηλεφωνική κινητοποίηση και το κόστος της υπολογίζεται σε περίπου 5.000 ευρώ για όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου.

Κάντε κλικ στο www.ypes.gr - διαφάνεια στις εκλογικές δαπάνες

Κάνοντας κλικ στην ιστοσελίδα του υπουργείου Εσωτερικών, στο μπάνερ “Διαφάνεια στις εκλογικές δαπάνες” ο καθένας έχει πρόσβαση στα οικονομικά των συνδυασμών.
Σε ό,τι αφορά το νομό Θεσσαλονίκης, μπορεί εύκολα κανείς να διαπιστώσει ποιοι υποψήφιοι είναι συνεπείς και ποιοι όχι, ποιοι δηλώνουν την παραμικρή δαπάνη και ποιοι έχουν ξοδέψει τα περισσότερα.
Συγκεκριμένα, οι δύο υποψήφιοι περιφερειάρχες για την Κεντρική Μακεδονία, Μάρκος Μπόλαρης και Παναγιώτης Ψωμιάδης, είναι συνεπείς, καθώς έχουν “περάσει” στοιχεία έως και 13/10 και 7/10 αντίστοιχα και φαίνεται ότι καταχωρούν και την παραμικρή δαπάνη, είτε πρόκειται για την αγορά εμφιαλωμένου νερού είτε για έξοδα τραπεζικού εμβάσματος. Ο Μ. Μπόλαρης δηλώνει ότι τα έσοδά του ανέρχονται σε 40.000 ευρώ, ενώ δαπάνησε 17.586 ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή τα έσοδα του συνδυασμού του Π. Ψωμιάδη είναι 145.500 ευρώ και έχει ξοδέψει 105.362 ευρώ.
Ο υποψήφιος δήμαρχος Κώστας Γκιουλέκας, αν και έχει ενημερώσει τη σελίδα του μέχρι και τις 8/10, με έσοδα 18.000 ευρώ και έξοδα 14.333 ευρώ, δεν είναι τόσο αναλυτικός στην καταγραφή των εξόδων, όπως και ο Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος από τις 28/9 έχει να ενημερώσει τη σελίδα του. Ο ίδιος έχει δηλώσει έσοδα 39.000 ευρώ και δαπάνες 5.747 ευρώ.





ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΤΟΥΣ



ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΛΑΡΗΣ: “Δεν θα κάνουμε προεκλογικές φιέστες”


“Τα έξοδα της προεκλογικής δαπάνης του συνδυασμού ακολουθούν αυστηρά τις οδηγίες που προδιαγράφει η απόφαση του υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για τον καθορισμό ανώτατου ορίου εκλογικών δαπανών. Όλες οι δαπάνες και εισφορές του συνδυασμού “Κεντρική Μακεδονία-Μέτωπο Αλλαγής” αναρτώνται αναλυτικά στο διαδίκτυο στο σχετικό ιστοχώρο του υπουργείου. Στην κάλυψη των δαπανών του εκλογικού μας αγώνα υπάρχει απόλυτη διαφάνεια.
Σας διαβεβαιώνουμε ότι το ποσό που θα δαπανήσουμε είναι αισθητά μικρότερο (υποπολλαπλάσιο) από αυτό που ορίζεται ως ανώτερο όριο. Το ίδιο ισχύει και για τις εξατομικευμένες δαπάνες των υποψηφίων. Με προσεκτικό σχεδιασμό και με την ανιδιοτελή συνεισφορά των φίλων του συνδυασμού, θα κινηθούμε στο ελάχιστο δυνατό ποσό δαπανών. Το μεγαλύτερο μέρος του πληροφοριακού υλικού διακινείται μέσω διαδικτύου για να μειωθεί στο ελάχιστο η κατανάλωση χαρτιού, ενώ τόσο στα εκλογικά κέντρα του συνδυασμού μας, όσο και στους υποψηφίους, έχουμε συστήσει να εφαρμοσθεί πρόγραμμα ανακύκλωσης χαρτιού και ελαχιστοποίησης της ενεργειακής κατανάλωσης. Επειδή κατανοούμε τις δημοσιονομικές συνθήκες και την προσπάθεια ανάτασης της ελληνικής οικονομίας, σεβόμαστε τις θυσίες του λαού μας και για το λόγο αυτό δεν έχουμε εντάξει στο πρόγραμμά μας προεκλογικές φιέστες και πανηγύρια”.

Παναγιώτης Ψωμιάδης: “Διπλά δαπανηρές οι επαναληπτικές εκλογές”

“Δεν μπορούμε να κάνουμε ακριβή εκτίμηση για το πόσα χρήματα θα χρειαστούν γι αυτήν την προεκλογική περίοδο. Εξαρτάται π.χ. από το αν θα υπάρξει και δεύτερη Κυριακή ή όχι.
Το σίγουρο είναι ότι θα φροντίσουμε να είναι τα λιγότερα δυνατά για εκλογές περιφερειακής αυτοδιοίκησης. Λάβετε υπόψη ότι η οικονομική κρίση έχει επιπτώσεις και σε αυτή τη δραστηριότητα.
Σύμφωνα με το νόμο, ο κάθε πολίτης έχει τη δυνατότητα να μπει στο e-διαφάνεια, στο ίντερνετ, και να βλέπει κάθε εβδομάδα από πού εισπράττουμε και που διαθέτουμε τους πόρους μας.
Στηρίξαμε τις αποφάσεις του κ. Ραγκούση για περιορισμό των προεκλογικών δαπανών, διότι φυσικά η κατάσταση που βιώνει σήμερα η χώρα επιβάλλει να κάνουμε όσο το δυνατόν λιγότερα έξοδα. Εμείς ως συνδυασμός το επιδιώκουμε και θα το πετύχουμε. Όμως πραγματικά οι εκλογές είναι μια ιδιαίτερα δαπανηρή ιστορία ούτως ή άλλως και σε συνθήκες κρίσης η κυβέρνηση όφειλε να συνταχθεί με αυτό που θέσαμε εξαρχής: όριο εκλογής το 42% ώστε να μην έχουμε πολλές επαναληπτικές εκλογές και, επομένως, υπέρογκα έξοδα. Δυστυχώς, όμως πρυτάνευσε η μικροκομματική λογική που δεν ενδιαφέρεται για το λαό και την αυτοδιοίκηση αλλά πώς το κόμμα θα κερδίσει περισσότερους δήμους και περιφέρειες”.

Κώστας Γκιουλέκας: “Ξοδεύουμε λιγότερα από άλλους”

“Όλα τα έξοδα του συνδυασμού μας κινούνται στο πλαίσιο του νόμου του υπουργείου Εσωτερικών περί διαφάνειας. Σαφέστατα εξαιτίας της κρίσης οι δαπάνες μας είναι περιορισμένες. Για παράδειγμα το κόστος του εκλογικού μας κέντρου είναι μικρότερο σε σχέση με άλλων υποψηφίων. Σημειώνεται ότι τα έσοδά μας προέρχονται από τη συνδρομή των μελών και φίλων του συνδυασμού μας ‘Ομάδα Δημιουργίας για τη Θεσσαλονίκη’”.

Γιάννης Μπουτάρης: “Kρατάμε χαμηλά τις εκλογικές δαπάνες”

“Οι δαπάνες μας κινούνται στο όριο που προβλέπει ο νόμος του υπουργείου Εσωτερικών και πιθανότατα να διαμορφωθούν και κάτω από αυτό. Η επίσημη θέση του συνδυασμού ‘Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη’ είναι ότι συνειδητοποιούμε απόλυτα τη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνει η χώρα και για το λόγο αυτό κρατάμε χαμηλά τις εκλογικές δαπάνες, κυρίως σε ό,τι αφορά το έντυπο υλικό που αποτελεί και θέμα ευαισθησίας απέναντι στο περιβάλλον.
Η επικοινωνία των θέσεών μας πραγματοποιείται μέσα από εκδηλώσεις, συναντήσεις με εκπροσώπους φορέων, ομάδες πολιτών, καθώς και από επισκέψεις σε αγορές και χώρους δουλειάς. Έτσι επικοινωνούμε το μήνυμα για αλλαγή στο δήμο Θεσσαλονίκης”.

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top