του Δρ. Ευάγγελου Χρήστου

Η οικονομική κρίση της χώρας μας αποτελεί φλέγον θέμα συζήτησης για όλους μας. Στην συζήτηση αυτή έχουν αναδειχθεί ορισμένοι κλάδοι της οικονομίας που ήδη ανακάμπτουν και που αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν τα επόμενα χρόνια. Από τους κλάδους αυτούς, ο σημαντικότερος είναι ο τουρισμός. Τίθεται όμως ένα καίριο ερώτημα: γιατί ο τουρισμός; Γιατί να ασχοληθούμε μαζί του; Γιατί να επιδιώξει εντατικότερη τουριστική ανάπτυξη η Θεσσαλονίκη;

Διότι, ο τουρισμός είναι η "βαριά βιομηχανία" της χώρας μας – ας αναλογιστούμε ότι συνεισφέρει άμεσα και έμμεσα περισσότερο από το 15% του ΑΕΠ της Ελλάδας! Επιπρόσθετα, ο τουρισμός δημιουργεί το φαινόμενο του αποκαλούμενου «πολλαπλασιαστή κέρδους», δηλαδή, τα οικονομικά του οφέλη δεν τα απολαμβάνουν μόνο οι αμιγείς τουριστικές επιχειρήσεις (ξενοδοχεία, πρακτορεία, κ.α.) αλλά διαχέονται ευρύτερα στην οικονομία. Από τον τουρισμό επωφελούνται πολύ περισσότεροι άνθρωποι, εργαζόμενοι, επαγγελματίες, επιχειρήσεις και δημόσιοι φορείς – από το βενζινάδικο μέχρι το εστιατόριο, από το περίπτερο μέχρι την καφετέρια, από το ταξί μέχρι το εμπορικό κατάστημα, και από θέατρο μέχρι τις επιχειρήσεις τροφίμων… Επωφελείται ακόμα και ο πρωτογενής τομέας! Βεβαίως, επωφελείται και ο δημόσιος τομέας, μέσω των διαφόρων φόρων που πληρώνουν οι τουρίστες. 

Τα τελευταία τρία χρόνια κάναμε πολλά θετικά βήματα για την τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης ήδη αποδίδουν καρπούς. Ας μη ξεχνάμε ότι, ενώ στο παρελθόν η πόλη μας δεν υπήρχε καν στον λεγόμενο «τουριστικό χάρτη», τώρα μπορεί και προσελκύει σημαντικούς αριθμούς επισκεπτών από πολλές γειτονικές χώρες. Μάλιστα, η αύξηση των επισκεπτών από επιλεγμένες αγορές-στόχους (όπως για παράδειγμα η Τουρκία και το Ισραήλ) ξεπερνά το 200%. Πρέπει δε να αναγνωρίσουμε δημοσίως ότι για τις επιτυχίες αυτές έχει διαδραματίσει σημαντικότατο ρόλο το Γραφείο Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Το μέλλον διαγράφεται ακόμα καλύτερο, υπό την προϋπόθεση όμως ότι η πόλη μας θα καταφέρει να ανταποκριθεί σε ακόμα σημαντικότερες προκλήσεις που ήδη διαφαίνονται. Έτσι, η Θεσσαλονίκη θα μπορέσει να εκμεταλλευτεί τις νέες ευκαιρίες τουριστικής ανάπτυξης που παρουσιάζονται, αξιοποιώντας τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα όπως τη γαστρονομία, τον πολυπολιτισμικό της χαρακτήρα, τους ζεστούς ανθρώπους της, τη μοναδική της τοποθεσία και – κυρίως – την ασυναγώνιστη πολιτιστική της κληρονομιά! Για να πετύχουμε θα πρέπει να κινηθούμε συντεταγμένα σε τέσσερις βασικούς άξονες:
·         Περεταίρω διείσδυση στις υπάρχουσες τουριστικές αγορές.
·         Στόχευση σε νέες αγορές που προσφέρουν ευκαιρίες για την πόλη.
·         Ανάπτυξη και τοποθέτηση στη τουριστική αγορά της «μάρκας Θεσσαλονίκη», δηλαδή ανάπτυξη ενός ισχυρού brand για την πόλη.
·         Δημιουργία και λειτουργία ενός πραγματικού Οργανισμού Διαχείρισης Τουριστικού Προορισμού για τη Θεσσαλονίκη κατά τα διεθνή πρότυπα.

Ας αναλάβουμε όλοι, πολιτεία, φορείς, επιχειρήσεις, εκπαίδευση, και εργαζόμενοι τις ευθύνες που μας αναλογούν…
Γιατί λοιπόν ο τουρισμός; Διότι ο τουρισμός είναι μία βιώσιμη λύση!

Ο Δρ. Ευάγγελος Χρήστου είναι καθηγητής τουριστικού μάρκετινγκ στο Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top