Ερώτηση σχετικά με τα σοβαρά λειτουργικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Μακεδονίας στη Νέα Μηχανιώνα, που εκπαιδεύει χίλιους περίπου σπουδαστές, για να εργαστούν ως αξιωματικοί γέφυρας και μηχανοστασίου στον σημαντικότατο για την ελληνική οικονομία κλάδο της εμπορικής ναυτιλίας κατέθεσαν οι βουλευτές του Ποταμιού Κατερίνα Μάρκου (Β’ Θεσσαλονίκης) και Κωνσταντίνος Μπαργιώτας (Λάρισας).
Συγκεκριμένα:
- έξι από τα έντεκα κτίρια της σχολής έχουν κριθεί από δεκαετίας προβληματικά από στατική άποψη και παραμένουν κλειστά από το 2012 μέχρι και σήμερα,
-οι σπουδαστές δεν λαμβάνουν φοιτητική ταυτότητα, όπως οι φοιτητές των υπολοίπων ανώτερων και ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, με αποτέλεσμα να μην δικαιούνται και μειωμένο εισιτήριο (ΠΑΣΟ) ενώ δεν τους παρέχεται σίτιση και φιλοξενία
- Πολλοί σπουδαστές δυσκολεύονται να ναυτολογηθούν για τα δύο υποχρεωτικά εκπαιδευτικά ταξίδια, ιδίως οι γυναίκες σπουδάστριες, αφού πολλές ναυτιλιακές εταιρείες είναι απρόθυμες να τις προσλάβουν τόσο για την πραγματοποίηση των εκπαιδευτικών ταξιδιών όσο και μετά την αποφοίτηση.
- Ο αριθμός των υπηρετούντων μόνιμων καθηγητών έχει μειωθεί σημαντικά δεν έχουν προκηρυχθεί νέες θέσεις και η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών ωρών καλύπτεται από έκτακτο ωρομίσθιο προσωπικό. με συνέπεια να μην υπάρχει το απαραίτητο ενδιαφέρον από επαγγελματίες ναυτικούς, οι οποίοι λόγω της εμπειρίας τους είναι οι πλέον κατάλληλοι για την εκπαίδευση.
Το Ποτάμι έχει τονίσει τη σημασία μιας ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για την ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας, με απαραίτητο συστατικό το σχεδιασμό και οργάνωση ενός ολοκληρωμένου συστήματος δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας ναυτικής εκπαίδευσης, που θα βασίζεται στις σημερινές και μελλοντικές ανάγκες της ναυτιλιακής αγοράς και τις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις, με σκοπό την ανάδειξη του ναυτικού επαγγέλματος, των δυνατοτήτων και των ευκαιριών που προσφέρει.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης: 
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς: α) τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού και β) τον Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας & Θρησκευμάτων
ΘΕΜΑ: Προβλήματα της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού στη Νέα Μηχανιώνα
Σοβαρά λειτουργικά προβλήματα αντιμετωπίζει η δεύτερη μεγαλύτερη Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού της χώρας, η ΑΕΝ Μακεδονίας που εδρεύει στη Νέα Μηχανιώνα του δήμου Θερμαϊκού και εκπαιδεύει χίλιους περίπου σπουδαστές, για να εργαστούν ως αξιωματικοί γέφυρας και μηχανοστασίου στον σημαντικότατο για την ελληνική οικονομία κλάδο της εμπορικής ναυτιλίας.
Ειδικότερα:
- Έξι από τα έντεκα κτίρια της σχολής έχουν κριθεί από δεκαετίας προβληματικά από στατική άποψη και παραμένουν κλειστά από το 2012 μέχρι και σήμερα ενώ δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική παρέμβαση σε αυτά από το 1972. Σύμφωνα με πληροφορίες το πρόβλημα έχει γίνει ευρέως γνωστό και υπάρχει πρόταση για την επισκευή των κτιρίων από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
- Οι σπουδαστές της ΑΕΝ Μηχανιώνας, όπως άλλωστε και των υπολοίπων ΑΕΝ, δεν λαμβάνουν φοιτητική ταυτότητα, όπως οι φοιτητές των υπολοίπων ανώτερων και ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, με αποτέλεσμα να μην δικαιούνται και μειωμένο εισιτήριο στις μετακινήσεις τους (ΠΑΣΟ) ενώ δεν τους παρέχεται σίτιση και φιλοξενία.
- Απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωση των σπουδών στις ΑΕΝ είναι η πραγματοποίηση δύο εκπαιδευτικών ταξιδιών 6 μηνών το καθένα σε εμπορικά πλοία μετά την ολοκλήρωση του α’ και του γ’ εξαμήνου αντίστοιχα. Τα τελευταία χρόνια, όμως, πολλοί σπουδαστές δυσκολεύονται να ναυτολογηθούν, ιδίως για το δεύτερο ταξίδι που δεν επιδοτείται, με αποτέλεσμα να καθυστερεί η αποφοίτησή τους. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο για τις γυναίκες, αφού πολλές ναυτιλιακές εταιρείες είναι απρόθυμες να τις προσλάβουν ως μηχανικούς ή ως πλοιάρχους, τόσο για την πραγματοποίηση των εκπαιδευτικών ταξιδιών όσο και μετά την αποφοίτηση.
- Ο αριθμός των υπηρετούντων μόνιμων καθηγητών έχει μειωθεί σημαντικά δεν έχουν προκηρυχθεί νέες θέσεις και η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών ωρών καλύπτεται από έκτακτο ωρομίσθιο προσωπικό. με συνέπεια να μην υπάρχει το απαραίτητο ενδιαφέρον από επαγγελματίες ναυτικούς, οι οποίοι λόγω της εμπειρίας τους είναι οι πλέον κατάλληλοι για την εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, στη Σχολή Πλοιάρχων της ΑΕΝ Μακεδονίας σε σύνολο 25 καθηγητών μόνο οι τρεις είναι μόνιμοι και οι υπόλοιποι είναι ωρομίσθιοι, ενώ ελάχιστα καλύτερη είναι η κατάσταση στη Σχολή Μηχανικών.  
Τα χρόνια αυτά προβλήματα είναι αποτέλεσμα της διαχρονικής έλλειψης μακροχρόνιου σχεδιασμού στο χώρο της ναυτικής εκπαίδευσης, τη στιγμή που η τελευταία εξασφαλίζει άμεσα επαγγελματική αποκατάσταση, με σχεδόν μηδενική ανεργία στους άνδρες αποφοίτους, σε έναν από τους πιο δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας με μεγάλη παράδοση.
Το Ποτάμι έχει τονίσει τη σημασία μιας ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για την ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας, με απαραίτητο συστατικό το σχεδιασμό και οργάνωση ενός ολοκληρωμένου συστήματος δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας ναυτικής εκπαίδευσης, που θα βασίζεται στις σημερινές και μελλοντικές ανάγκες της ναυτιλιακής αγοράς και τις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις, με σκοπό την ανάδειξη του ναυτικού επαγγέλματος, των δυνατοτήτων και των ευκαιριών που προσφέρει.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάστε:
1)      Σε ποιες άμεσες ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε για την αντιμετώπιση των ως άνω θεμάτων και την αποκατάσταση των λειτουργικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η ΑΕΝ Μακεδονίας;
2)      Ποιες είναι οι προθέσεις σας σχετικά με την επίλυση του κτιριακού προβλήματος της σχολής και πότε πρόκειται να ολοκληρωθεί η πλήρης αποκατάσταση των κτιρίων; Υπάρχει πρόταση από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών κι αν ναι, σκοπεύετε να την εξετάσετε σοβαρά και να την κάνετε δεκτή;
3)      Σκοπεύετε να χορηγήσετε φοιτητικές ταυτότητες και μειωμένο εισιτήριο στους σπουδαστές των ΑΕΝ καθώς και να επαναφέρετε τη δυνατότητα σίτισης και φιλοξενίας;
4)      Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε για την διασφάλιση της ολοκλήρωσης των απαιτούμενων εκπαιδευτικών ταξιδιών από τους σπουδαστές των ΑΕΝ; Με ποιόν τρόπο προτίθεστε να αντιμετωπίσετε την άρνηση πολλών ναυτιλιακών εταιρειών να ναυτολογήσουν γυναίκες;
5)      Προτίθεστε να προχωρήσετε σε προκήρυξη θέσεων μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού στις κατά τόπους ΑΕΝ και πότε;
6)      Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου σας σχετικά με το θέμα της ενίσχυσης και αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα, θέμα που σχετίζεται άμεσα με τη γενικότερη πολιτική στο χώρο της ναυτιλίας;

Οι ερωτώντες βουλευτές
Κατερίνα Μάρκου – Β’ Θεσσαλονίκης
Κωνσταντίνος Μπαργιώτας - Λάρισας


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top