Κλείνει τη Δευτέρα 25 Μαΐου το αφιέρωμα της Ταινιοθήκης της ΕΡΤ-3 με θέμα  Τιμή στο γαλλικό Μάη.

Προβάλλεται  στις 21:00 στον Αλέξανδρο (Εθνικής Αμύνης 1) πάντα με ελεύθερη είσοδο το Βίβα Μαρία (Viva Maria, έγχρωμο, Γαλλία- Ιταλία, 1965) του Λουί Μαλ. Πρωταγωνιστούν Μπριζίτ Μπαρντό, Ζαν Μορό, Τζορτζ Χάμιλτον.
Η ταινία κέρδισε BAFTA  καλύτερης μη Βρετανίδας ηθοποιού για τη Ζαν Μορό.

Η αίθουσα είναι μια ευγενική χορηγία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας- Κέντρο Πολιτισμού σε συνδιοργάνωση και καλλιτεχνική επιμέλεια με το ΚΕΜΕΣ.

Την ταινία προλογίζει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, στους θεατές θα διανεμηθεί έντυπη κριτική ανάλυση του μέλους της Ταινιοθήκης της ΕΡΤ-3 κ. Κώστα Τσιναρίδη. Στο τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό και το προς διατύπωση θέμα για το ελεύθερο, λαϊκό πανεπιστήμιο για τον κινηματογράφο θα είναι: Η νουβέλ βαγκ και η πολιτική στράτευσή της.

Στα τέλη του 19ου αιώνα μια Ιρλανδή βομβίστρια του ΙΡΑ, η Μαρία, συναντιέται με μια συνονόματή της χορεύτρια σε μια χώρα της λατινικής Αμερικής υπό δικτατορική καταπίεση.
Έξοχη, ψυχαγωγική ταινία με πολιτική κατεύθυνση, δράση και έξοχους ρόλους.

Το κείμενο που θα διανεμηθεί είναι το ακόλουθο:

«Μια ξεχωριστή δημιουργία του Λουί Μαλ, τόσο για το θέμα της όσο και για την εποχή στην οποία γυρίστηκε. Προφήτεψε το ξέσπασμα του γαλλικού Μάη, αλλά άσκησε και ιδιαίτερη κινηματογραφική επίδραση, εμπνέοντας πολλά γουέστερν- σπαγγέτι.
Στα τέλη του 19ου αιώνα, μια Ιρλανδή βομβίστρια του IRA (Μπριζίτ Μπαρντό) αναγκάζεται να καταφύγει σε κάποια χώρα της Λατινικής Αμερικής. Εκεί έρχεται σε επαφή με μια συνονόματή της ηθοποιό (Ζαν Μορό), που τη μυεί στην τέχνη και σε άγνωστες μέχρι τότε πτυχές της καθημερινότητας. Η καταπίεση όμως είναι πανταχού παρούσα και δεν αφήνει κανέναν ανεπηρέαστο. Η γνωριμία τους με έναν νεαρό επαναστάτη (Τζορτζ Χάμιλτον) θα ασκήσει καταλυτική επίδραση και θα τις εμπνεύσει να ξαναρχίσουν τον αγώνα.
Ιδιαίτερα πολιτικοποιημένη ταινία, αν και διατηρεί έναν εύθυμο τόνο σε όλη τη διάρκειά της, χωρίς όμως να γίνεται κωμική. Τα μηνύματα είναι διάχυτα, όχι μόνο στην εξέλιξη της ιστορίας, αλλά και στους διαλόγους των πρωταγωνιστών. Στο τέλος γίνεται σαφής νύξη ότι το επαναστατικό πνεύμα θα διαχυθεί από τη Λατινική Αμερική στη Γαλλία, αποδίδοντας στον Λουί Μαλ τον χαρακτηρισμό του πολιτικού προφήτη. Ελάχιστες φορές κάποιος σκηνοθέτης κατόρθωσε να αποτυπώσει με τόση ακρίβεια το πνεύμα της εποχής και να προβλέψει μελλοντικές πολιτικές εκρήξεις.
Ξεχωριστή είναι η σκηνή με την πρώτη κοινή παρουσία των πρωταγωνιστριών στο θέατρο. Η άπραγη Μπαρντό σκίζει κατά λάθος τα ρούχα της, προκαλώντας ταραχή στο κοινό. Η Μορό αποφασίζει να κάνει το ίδιο, αλλά με περισσότερη θηλυκότητα που ταιριάζει σε μια καλλιτέχνιδα. Πρόκειται για τη γέννηση του στριπτίζ! Συμπέρασμα: ο συνδυασμός τέχνης και επαναστατικότητας γεννά αισθησιασμό!»


ΔΕΚΑ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΤΟ «ΒΙΒΑ ΜΑΡΙΑ»

Εξάλλου, δέκα λόγοι για να μην χάσετε το Βίβα Μαρία είναι οι εξής:

1.    Για τις δύο εξαιρετικές σταρ που αλληλοσυμπληρώνονται.
2.    Για την ανατρεπτική υπόδυση της Μπριζίτ Μπαρντό που παίζει μια δυναμική επαναστάτρια κι όχι μια «γατούλα».
3.    Για την αέρινη σκηνοθεσία του Λουί Μαλ που καταφέρνει και ξεφεύγει από τα στερεότυπα και αποσπά την ουσία των πραγμάτων.
4.    Για τις πολλές πολιτικές αναφορές
5.    Γιατί, μερικά χρόνια αργότερα, στο Ήταν κάποτε η επανάσταση του Λεόνε, και πάλι από την Ιρλανδία θα μεταφυτευθεί η επανάσταση.
6.    Για την εξαίρετη δομική ισορρόπηση της μυθοπλασίας, όπου κάθε Μαρία προσφέρει στην άλλη κάτι που εκείνη δεν έχει.
7.    Για τη συμμετοχή στο σενάριο και του ιδιοφυούς Ζαν Κλοντ Καριέρ, που προσφέρει όχι μόνον κύρος αλλά και πολιτική στάση.
8.    Για τον εξαιρετικό συνδυασμό ψυχαγωγίας και πολιτικής άποψης.
9.    Για τις υψηλές κατασκευαστικές αξίες
10.  Γιατί ο Μαλ αποδεικνύει πως δεν υπάρχουν ταπεινά κινηματογραφικά είδη αλλά δημιουργοί με οίστρο, μάγοι που μπορούν να μεταμορφώσουν κάτι το ταπεινό σε σπουδαίο.

Υ.Γ. Η επόμενη ταινία, ενταγμένη στο νέο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης Εν ψυχρώ, είναι το πολύκροτο και οσκαρικό  Εν ψυχρώ (In cold blood, 1967) του Ρίτσαρντ Μπρουκς και προβάλλεται τη Δευτέρα 1 Ιουνίου στις 21:00 στον Αλέξανδρο με ελεύθερη είσοδο.



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top